Jaké pečivo?...

19. května 2009 v 23:41 | Bubli_Girl |  Tips
Rozdělení pečiva podle typu použité mouky:
  • Bílé pečivo se vyrábí z bílé mouky (nejčastěji pšeničné) umleté z vnitřní části obilného zrnka po odstranění obalových vrstev. Vitamíny a minerály, které byly obsaženy v odstraněných obalových vrstvách, se do bílé mouky mohou doplnit. Pečivo z bílé mouky je světlé až bílé, jemné a lehké.
  • Tmavé pečivo se vyrábí z mouky, ke které se přidá díl otrub. Někteří spotřebitelé si kupují výrobky označené jako tmavý nebo černý chléb v domnění, že jde o výrobek ze zdravější žitné mouky. To ovšem nemusí být pravda, tmavá střídka bývá často docílena použitím vhodně upravených obilovin, které mají barvící účinek. Nejčastěji je to pražené žito, ječmen, čekanka, barví se i karamelem.
  • Za vícezrnné pečivo se považují pekařské produkty, do jejichž těsta jsou přidány mlýnské výrobky z jiných obilovin než pšenice a žita - luštěniny nebo olejniny v celkovém množství alespoň pět procent.
  • Celozrnné pečivo se peče z celozrnné mouky, tedy z mouky, která je připravena mletím celého obilného zrna (ať už žitného, pšeničného nebo jiného) včetně obalu a klíčku. Aby pečivo mohlo být označeno jako celozrnné, musí těsto obsahovat nejméně osmdesát procent celozrnných mouk z celkové hmotnosti.
  • Grahamové pečivo se vyrábí z celozrnné mouky, v níž jsou navíc přidány mleté otruby (vnější obal zrna).
  • Speciální pečivo (např. klíčkové, vločkové, sojové, luštěninové, bramborové..) je vyrobeno z mlýnských výrobků z pšenice a žita a navíc obsahují obsahuje i další složku v množství nejméně 10 procent.
Pečivo se liší i podle druhu použité mouky:
  • Pšeničné pečivo je bílé, jemné, lehké a velmi žádané. Je nutričně méně hodnotné než pečivo žitné.
  • Žitné pečivo je poněkud hutnější, těžší, ale díky obsahu vlákniny zdraví prospěšnější. Pokud je pečivo označeno jako žitné, musí obsahovat alespoň 90 procent podílu výrobků ze žita.

Jakému pečivu dát přednost

Pečivo z pšeničné mouky je díky své lehkosti lépe stravitelné, ale je méně výživné než pečivo z žitné či jakékoliv celozrnné mouky. Pečivo z celozrnné mouky je naopak hutnější díky obsahu vlákniny pocházející z umletých slupek obilných zrnek (např. celozrnné chleby z řady FIT DEN od PENAMU). Vláknina tělu dodává vitaminy B6 a E, kyselinu listovou, měď, hořčík, mangan a zinek.
Je důležité nezapomenout, že přestože je celozrnné pečivo tělu prospěšné, neobsahuje méně kalorií! Díky vláknině je ovšem sytivější a tak celozrnných rohlíčků nespořádáme tolik jako bílých a také po jejich konzumaci dostaneme hlad mnohem později.

Jak pečivo poznáme

Při nákupu musíme především pečlivě číst etikety. Chcete-li koupit opravdu celozrnné pečivo, ve složení musí být na prvním místě uvedena celozrnná mouka a až na druhém a dalším následovat další suroviny jako pšeničná mouka, žitná mouka, šrot, otruby a podobně. Je-li na prvním místě ve složení uvedená pšeničná hladká mouka a celozrnná následuje až za ní, určitě se nejedná o celozrnný výrobek. Pokud není pečivo prodáváno s označením, z čeho je vyrobeno, ptejte se prodávajícího. Ten by vám měl informace o složení výrobku poskytnout.
Celozrnné pečivo poznáme i podle vzhledu - má nahnědlou barvu a ve střídce jsou vidět malé tmavé kousíčky - umleté obaly zrníček.
V poslední době se také na trhu objevují výrobky, do kterých jsou vláknina, minerály a některé vitamíny přidány z jiných zdrojů. Poznáte je tak, že jsou bělejší a jakoby jemnější. Nejsou tak "hutné" jako klasický celozrnný chléb a pečivo. Určitě jsou vhodnější výrobky vyrobené z přírodně získané celozrnné mouky, pro podporu zdraví je však dobrý jakýkoli zdroj výživných látek a vlákniny.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama